پرسش‌های متداول 

همراه بانک

چگونه نسخه برنامه و تاریخ انتشار آن را می‌توان استخراج کرد؟
با استفاده از گزینه راهنما و شرایط استفاده با انتخاب گزینه درباره ... می‌توان نسخه و تاریخ انتشار برنامه را استخراج نمود.
بازگشت به تنظیمات اولیه چه کاربردی دارد؟
با استفاده از این گزینه کلیه اطلاعات موجود روی گوشی اعم از پیام‌های ورودی سیستم حساب‌های موجود روی گوشی و سرویس‌ها از روی گوشی حذف می‌گردد.
آیا امکان اضافه کردن شماره‌های مرکز پیام کوتاه در سیستم وجود دارد؟
خیر، بدلیل مسائل امنیتی امکان اضافه کردن شماره‌های مرکز پیام در سیستم وجود ندارد.
آیا امکان تغییر رمز ورود به برنامه وجود دارد؟
بله، در قسمت تنظیمات، گزینه تغییر رمز عبور برنامه می‌توان رمز ورود به برنامه را تغییر داد.
آیا پس از نصب برنامه امکان تغییر زبان وجود دارد؟
بله، در قسمت تنظیمات، گزینه "انتخاب زبان برنامه" می‌توان زبان برنامه را تغییر داد.
در صورت تعویض سیم کارت آیا می‌توان سرویس‌های یکطرفه تعریف شده در سیم کارت قبل را بروزرسانی کرد؟
بله، در اینصورت با استفاده از گزینه "انتقال سرویس‌ها" به سیم کارت فعلی می‌توان اطلاعات مربوط به سرویس‌های ثبت شده را به سیم کارت جدید منتقل نمود.
آیا در صورت نصب نسخه جدید برنامه همراه بانک و یا تعویض گوشی اطلاعات سرویس‌ها از بین می‌رود؟
بله، در این صورت با استفاده از گزینه "بروزرسانی اطلاعات سرویس‌ها" می‌توان اطلاعات مربوط به سرویس‌های ثبت شده را روی گوشی بروزرسانی نمود.
تاریخ انقضاء سرویس‌های یک طرفه به چه معنی می‌باشد؟
در زمان ثبت سرویس یکطرفه پیام نمایش داده شده توسط سیستم مثلا "سرویس یکطرفه فعال گردید- تاریخ انقضاء 26/06/1388 است" که تاریخ انقضاء سرویس به معنی غیر فعال شدن سرویس در آن تاریخ بطور اتوماتیک می‌باشد.
در صورت عدم تمایل به دریافت پیام‌های سرویس یکطرفه آیا می‌توان آنرا غیر فعال کرد؟
با استفاده از گزینه "حذف سرویس‌های یکطرفه" در منوی "سرویس‌های یکطرفه" می‌توان سرویس ثبت شده را حذف نمود.
زمان ارسال پیام مربوط به سرویس‌های یکطرفه چه زمانی می‌باشد آیا Online است یا به صورت batch انجام می‌شود؟
خیر این سرویس‌ها Online نمی‌باشد و به صورت دسته‌ای (batch) در پایان روز انجام می‌شود.
گزینه بیش از مبلغ خاص در منوی سرویس‌های یکطرفه چه کاربردی دارد؟
با این سرویس گردش‌های انجام شده بر روی حساب مشتری که مبلغ آنها از مقدار معینی که توسط مشتری و در هنگام ثبت نام سرویس تعیین می‌شود بیشتر باشند به وی اعلام می‌شود. روش انجام کار مشابه گزینه‌های قبلی است با این تفاوت که در این قسمت محلی برای وارد نمودن مبلغ مورد نظر نیز تعیین گردیده است.
گزینه تراکنش‌های خاص در منوی سرویس‌های یک طرفه چه کاربردی دارد؟
با این سرویس گردش‌های خاص انجام شده بر روی حساب مشتری به وی اعلام می‌شود. گردش‌های خاص شامل واریز حقوق، واریز سود، چک برگشتی، برداشت طبق دستور و سایر عملیاتی است که به صورت شبانه و معمولا بدون اطلاع مشتری بر روی حساب مشتری انجام می‌شوند. روش انجام کار دسته‌ای (Batch)، مشابه گزینه قبلی است.
گزینه سه تراکنش آخر در منوی سرویس‌های یک طرفه چه کاربردی دارد؟
برای دریافت پیام حاوی 3 تراکنش آخر از سیستم به صورت اتوماتیک در پایان روز از این گزینه استفاده می‌گردد.
چه سرویس‌هایی را می‌توان به عنوان سرویس یکطرفه انتخاب نمود؟
این سرویس حاوی گزینه‌های "بروزرسانی اطلاعات سرویس‌ها" ، "ثبت سرویس یکطرفه" ، "حذف سرویس یکطرفه" و "انتقال سرویس‌ها" به سیم کارت فعلی، می‌باشد.
سرویس‌های یکطرفه چه کاربردی دارد؟
از این سرویس‌ها عمدتا به منظور مطلع نمودن مشتریان از تراکنش‌های انجام شده بر روی حساب‌هایشان استفاده می‌شوند.
در سرویس‌های یکطرفه سیستم بانک در زمان‌های مشخص (مثلا ساعت 8 صبح 4 بعد از ظهر، ...) به مشتریانی که در این سرویس‌ها ثبت نام نموده‌اند پیام‌های کوتاه حاوی اطلاعات مربوط به سرویس ثبت نام شده ارسال می‌کنند.
در صورت استفاده از گزینه استعلام چک پیام "شماره چک متعلق به این حساب نمی‌باشد" دریافت می‌شود؟
شماره چک باید بدون کاراکترهای جداکننده از جمله -،/ در قسمت مربوط به شماره چک وارد شود.
چرا انتقال وجه بین حساب‌های یک مشتری با موفقیت انجام نمی‌شود؟
انتقال وجه بین حساب‌های یک مشتری با استفاده از شماره مشتری کنترل می‌شود و در صورتیکه یک مشتری دارای 2 حساب با شماره مشتری‌های متفاوت باشد امکان انتقال وجه وجود ندارد.
سقف مبلغ قابل انتقال از طریق انتقال وجه بین حساب‌ها چه میزان می‌باشد؟
سقف انتقال وجه بین حساب یک مشتری در حال حاضر روزانه بیست میلیون ریال می‌باشد.
آیا انتقال وجه بین حساب‌های مشتریان موجود است؟
خیر، بدلیل مسائل امنیتی تنها انتقال وجه بین حساب‌های یک مشتری در بانک صنعت و معدن امکان پذیر می‌باشد.
آیا انتقال وجه بین حساب‌های سایر بانک‌ها موجود است؟
خیر، بدلیل مسائل امنیتی تنها انتقال وجه بین حساب های یک مشتری در بانک صنعت و معدن امکان پذیر می باشد.
گزینه صورتحساب چند تراکنش را نمایش می‌دهد؟
سه تراکنش آخر را نمایش می دهد.
آیا رمز حساب دریافتی را می توان تغییر داد؟
با استفاده از منوی "حساب ها" ، گزینه "تغییر رمز حساب" می توان با وارد کردن رمز حساب قبلی رمز جدیدی تعیین کرد.
بروزرسانی اطلاعات حساب چه کاربردی دارد؟
برای دریافت اطلاعات حساب های ثبت شده با این شماره تلفن همراه در سیستم، هنگام نصب برنامه جدید استفاده می گردد.
آیا در صورت تعویض گوشی موبایل و نصب برنامه باید کلیه تنظیمات (حساب‌ها، سرویس‌ها و ...( مجددا وارد شود؟
در صورت تعویض گوشی موبایل با استفاده از گزینه "بروزرسانی حساب‌ها"، اطلاعات حساب‌های شما از مرکز دریافت می‌گردد و با استفاده از گزینه "بروزرسانی اطلاعات سرویس‌ها" اطلاعات سرویس‌های یکطرفه شما نیز روی گوشی بروز می‌گردد.
آیا در صورت نصب نسخه جدید برنامه باید کلیه تنظیمات (حساب‌ها، سرویس‌ها و ...) مجددا وارد شود؟
در صورتیکه نسخه جدید برنامه با نسخه موجود برنامه روی گوشی یکسان باشد، لازم نیست برنامه قدیمی حذف شود و شما با وجود نسخه قدیمی می‌توانید نسخه جدید را نصب نمایید که در این حالت پیامی از سیستم دریافت می‌کنید که "آیا قصد دارید برنامه جدید جایگزین برنامه قدیمی شود؟"، در صورت موافقت، پیام دیگری ظاهر می شود که "آیا اطلاعات شما حفظ شود؟" در صورت موافقت کلیه تنظیمات شما اعم از حساب و زبان برنامه و سرویس‌های یکطرفه در سیستم، باقی می‌ماند. اما در صورتیکه نسخه جدید برنامه، با نسخه موجود روی گوشی، یکسان نباشد و یا هنگام نصب برنامه با نسخه یکسان در پاسخ پرسش "آیا اطلاعات شما حفظ شود؟" پاسخ خیر دهید، اطلاعات شما روی گوشی پاک می‌شود اما نیاز به تعریف مجدد اطلاعات حساب نمی‌باشد و با استفاده از گزینه "بروزرسانی حساب‌ها" اطلاعات سرویس‌های یکطرفه شما نیز روی گوشی بروز می‌گردد.
برای دریافت رمز حساب از طریق برنامه همراه بانک به چه اطلاعاتی نیاز است؟
برای دریافت رمز حساب از طریق همراه بانک، مانند تلفن بانک نیاز به شماره کارت و رمز دوم (رمز اینترنتی) می باشد.
در صورت داشتن چند شماره حساب می‌توان همه آنها را تعریف کرد؟ و کدام بعنوان حساب پیش فرض انتخاب می‌شود؟
بله، در صورت داشتن چند شماره حساب با استفاده از گزینه ثبت حساب، می‌بایست هر یک را بصورت مجزا ثبت کرده و با استفاده از گزینه تعیین حساب پیش فرض میتوان یکی از حساب‌ها را به عنوان حساب پیش فرض انتخاب نمود.
در صورتی که رمز حساب فراموش شده چه باید کرد؟
در صورت فراموشی رمز حساب می بایست به همان روش هایی که برای اولین بار رمز حساب دریافت می گردد عمل نمود رمز دوم یا رمز اینترنتی ،رمز 5 تا 12 رقمی می باشد که از طریق دستگاه خودپرداز قابل دریافت می باشد.
نحوه تهیه رمز حساب به چه صورت می باشد؟
برای دریافت رمز حساب به دو طریق می توان عمل نمود:
  • دارندگان همراه کارت بانک صنعت و معدن
    1.از آنجا که برای دریافت رمز حساب باید از رمز دوم کارت استفاده نمایید لذا در صورت نداشتن رمز دوم کارت با مراجعه به دستگاه خودپرداز و انتخاب منوی عملیات رمز ، رمز دوم کارت را تعیین نمایید (این رمز بین 5 تا 13 رقم می باشد)
    2. پس از تعیین رمز دوم کارت جهت دریافت رمز حساب ضمن تماس با تلفنبانک صنعت و معدن (شماره تلفن های 22260272-5) و سپس با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم کارت و انتخاب عدد 6 توسط شماره گیر تلفن (در صورت فراموش کردن رمز حساب نیز به همسن صورت رمز حساب جدید در اختیارتان قرار می گیرد) رمز حساب خود را دریافت نمایید.
  • مشتریان فاقد کارت بانک صنعت و معدن:
    این مشتریان برای دریافت رمز حساب می بایست با مراجعه به شعبه ،رمز حساب دریافت نمایید.(در صورت فراموش کردن رمز با مراجعه مجدد به شعبه ،رمز حساب جدید در اختیارتان قرار می گیرد)
رمز دوم (رمز اینترنتی) چیست و چگونه دریافت می‌گردد؟
رمز دوم يا رمز اينترنتی ، رمز ٥ تا ١٢ رقمی می‌باشد که از طريق دستگاه خود پرداز قابل دريافت می‌باشد.
آیا رمز حساب همان رمز دوم (رمز اینترنتی ) می‌باشد؟
خير رمز حساب با رمز دوم (رمز اينترنتي ) متفاوت می‌باشد، رمز حساب ، رمز ٤ رقمی می‌باشد و بين تلفنبانك و همراه بانك مشترك می‌باشد.
پس از نصب برنامه لیست سرویس‌ها به صورت کامل نمایش داده نمی‌شود؟
تا زمانيكه هيچگونه حسابی در سيستم معرفی نشده باشد امكان نمايش کليه سرويس‌ها موجود نمی‌باشد و تنها گزينه‌های : پرداخت قبض ، خريد شارژ و اطلاعات ٣ شارژ آخر فعال می‌باشد و برای فعال کردن ساير گزينه‌ها می‌بايست با انتخاب گزينه حسابها و سپس گزينه ثبت حساب ، حساب خود را ثبت نمايند.
رمز عبور که در ابتدای ورود به سیستم تعیین می‌گردد ، چند رقم باید باشد ؟
رمز عبور ميتواند بين ٣ تا 9 رقم باشد.
آیا برای نصب برنامه به فایل BIM1_2.jad نیاز است؟
در اکثر گوشی‌ها نياز به فايل BIM1_2.jad نمی‌باشد بجز بعضی مدل‌های Samsung که علاوه بر فايل BIM1_2.jar ،نیاز به BIM1_2.jad نیز برای نصب می‌باشد.

بانکداری اینترنتی

در صورت فراموشی رمز عبور کاربری خود چه باید بکنیم؟
رمز عبور شما برای ورود به سیستم توسط دستگاه رمزیاب تولید می شود. اگر pin ورودی توكن را فراموش كرده‌اید پس از lock نمودن توكن برای اخذ unlock به شعبه مراجعه نمایید.
چه ملاحظاتى براى ایمن‌سازى تبادل اطلاعات در سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن پیش بینى شده است؟
ملاحظات ايمنى در سيستم بانكداری اينترنتي بانك صنعت و معدن را مى‌توان به دو دسته تقسيم نمود.
الف: مواردى كه در سيستم بانكداري اينترنتي بانك صنعت و معدن پيش بينى شده و از هر جهت قابل اعتماد مى‌باشد.
ب: مواردى كه مشترى بايد رعايت كند و در حوزه مسئوليت وى مى‌باشد. مانند دقت در انتخاب رمز و. ...
براى کسب اطمینان از واریز وجه در عمل انتقال وجه، چه امکانى در سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن وجود دارد؟
با داشتن شماره پيگيرى و يا بعضى از اطلاعات اصلى مربوط به انتقال، مى‌توان با استفاده از امكان "تاييد رسيد"، از انجام قطعى انتقال صورت گرفته مطمئن گرديد.
شماره پیگیرى داده شده پس از انتقال وجه، چه کاربردى دارد؟
اين شماره، شماره رسيد عمليات بانكى مى‌باشد و همانند يك برگ رسيد كه از شعبه بانك دريافت شده كاربرد دارد.
انتقال وجه بین حساب‌ها که از طریق سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن انجام مى‌شود، با چه میزان تاخیر در بانک عمل مى‌شود؟
انتقال وجه بدون تاخير و در لحظه انجام مى‌شود.
آیا مى‌توان از طریق سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن، وجهى را از یک حساب متمرکز به حساب متمرکز شخص دیگرى واریز نمود؟
در صورتى كه هر دو حساب متمركز باشند انتقال وجه با داشتن شماره حساب مورد نظر امكان پذير است.
آیا انتقال وجه در سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن، فقط براى حساب‌هاى نوع متمرکز ممکن است؟
انتقال وجه فقط مابين حساب‌هاى متمركز امكان پذير است.
مانده جارى، در دسترس و موثر چیست‌اند و چه تفاوتى با هم دارند؟
مانده جارى، مانده حساب شما با احتساب كل موجودى و وجوه در راه (مثلا چك‌هاى واگذارى ) مى‌باشد. مانده در دسترس، كل موجودى حساب شما بدون احتساب وجوه در راه و مانده موثر موجودى حساب با كسر ميزان مسدود شده مى‌باشد.
آیا مانده و صورتحسابى که از سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن دریافت مى‌کنیم، به‌روز است؟
سيستم بانكداری اينترنتی بانك صنعت و معدن اطلاعات حساب شما را در همان لحظه از سيستم متمركز بازيابى و ارائه مى‌نمايد.
انتخاب شعبه در فرم عضویت، به چه منظورى است؟
امكان انتخاب شعبه در فرم عضويت، بمنظور تسهيل در ارسال و تكميل مدارك عضويت و تحويل رمز عبور به مشترى مى‌باشد.
آیا مشتریان حقوقى، مانند شرکت‌ها نیز مى‌توانند از خدمات سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن استفاده کنند؟
مشتریان حقوقى با معرفى فردى از افراد مورد نظر آن سازمان مى‌توانند درخواست عضویت در سامانه سبا نموده و از خدمات آن استفاده نمایند، در حال حاضر این خدمات محدود به بازبینى اطلاعات مى‌باشد و عمل انتقال وجه و تغییر نام حساب برای این نوع مشتریان مقدور نیست. به منظور انجام عملیات انتقال وجه این دسته از مشتریان می‌توانند در سامانه BIB ثبت نام نموده و از امكانات آن بهره‌مند گردند.
چرا برای عضویت در سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن باید قبلا مشترک سیستم متمرکز بود؟
خدمات سيستم بانكداری اينترنتی بانك صنعت و معدن به دليل ماهيت آن (كاملا مكانيزه و بدون درنگ) و بهره‌گيرى از ويژگى‌هاى حساب‌هاى متمركز برنامه‌ريزى شده است، لذا فقط براى مشتريان سيستم متمركز ارائه خدمات مى‌نمايد.
پس از تکمیل فرم درخواست عضویت، چه باید کرد؟
پس از پردازش اطلاعات و مشخص شدن نتيجه درخواست، در صورت موفقيت‌آميز بودن، شناسه كاربری و شماره پيگيری به كاربر نمايش داده مى‌شود. كاربر بايد اين اطلاعات را يادداشت نموده و براى احراز هويت، با در دست داشتن شناسنامه و يا گذرنامه معتبر در زمان مقرر به شعبه منتخب خود براى فعال نمودن شناسه كاربرى خود مراجعه نمايد.
براى عضویت در سیستم بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن چه باید کرد؟
شرط اوليه براى عضويت در سيستم بانكداری اينترنتی بانك صنعت و معدن، داشتن حداقل يك حساب بانكى در سيستم متمركز بانك می‌باشد. جهت استفاده از خدمات سيستم بانكداری اينترنتی بانك صنعت و معدن لازم است فرم درخواست عضويت در صفحه‌ای كه برای اين منظور پيش بينی شده است تكميل گردد.